Undervisningen
Specialundervisningen · Erhvervspraktik
Elevplanerne danner grundlaget for undervisningen, som tilrettelægges individuelt for hver elev.
Pædagogisk transport
Hver dag hentes og bringes alle elever til og fra skolen i en af skolens busser eller privatbiler. Busserne køres af skolens pædagogiske personale.
Skoledagen
Vi starter dagen med morgenmøde med sang, hvor dagen tilrettelægges. Om formiddagen har vi undervisning i grundfagene dansk, matematik og engelsk. Herefter deltager alle i de praktiske opgaver i forbindelse med frokosten.
Om eftermiddagen undervises i praktiske eller almene, ikke eksamensrettede fag.
Specialundervisningens tilrettelæggelse
Et hold består af 3 til 6 elever med 1 til 3 lærere. Den faglige undervisning er underlagt arbejdet med elevernes sociale og personlige problemer da disse hæmmer elevens koncentration om det faglige. Klasse og alder er derfor mindre relevant end det udgangspunkt eleven har. Vi møder den unge der hvor det aktuelle læringspotentiale er.
Den faglige læring foregår i praksis i korte og individuelt tilrettelagte undervisningsforløb. Eleven kan maksimalt forventes at modtage faglig undervisning i 3-4 timer eller 4-6 lektioner pr. dag.
00:00-00:00 | Mandag | Tirsdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
09:00-12:00 | Dansk, matematik, engelsk | ||||
12:00-13:00 | Frokost | ||||
13:00-15:00 | Praktiske fag integreres i de boglige Billedkunst, sløjd, motorlære, natur og have, idræt, sejlads, ridning, spil og almenkundskab |
Klassens time 13:00-14:00 |
Undervisningen tager i formiddagstimerne udgangspunkt i hovedfagene dansk, matematik og engelsk. Mundtlig dansk har en særlig betydning, her lægger vi vægt på dialogen med eleverne, så de får mulighed for at sprogliggøre egne følelser og oplevelser.
I eftermiddagstimerne flettes den teoretiske undervisning ind i den praktiske undervisning. Der er særlig fokus på at lære eleverne at samarbejde og at de får integreret teorien i de praktiske gøremål. Arbejdet foregår fortrinsvis på skolens gård og båd. Eftermiddagene er hovedsagelig forbeholdt aktiviteter, hvor eleverne i større eller mindre grupper gør noget sammen. Det kan være alt fra spil, sport, svømning, rollespil/skuespil, friluftsaktiviteter til rideprojekt.
Erhvervspraktik
Skolen lægger meget stor vægt på at erhvervstræne eleverne. Nogle elever har en dag om ugen, hvor de er i erhvervspraktik. Andre elever har længere forløb, f.eks. 14 dage ad gangen, i forskellige erhverv eller hos samme mester i en længere periode. Dette kan bane vejen for en elevplads. Skolen er godt forankret i lokalmiljøet i forhold til erhvervspraktikker.